Orientering för ALLA - hösten 2021

2021-08-21 i Orientering / Nyheter

Nu är det bara tre gånger kvar på vår Orientering för ALLA på tisdagskvällarna! Det är orienteringsövningar för alla åldrar, från nybörjare till erfarna orienterare. Man får fortfarande komma och prova! Välkommen!

OBS! Eftersom det fortfarande är ”Coronatider”, så kan planerna ändras, så besök www.harlovsif.se eller vår Facebooksida/Instagram för mer information om läget och vad klubben kan erbjuda i övrigt. Håll er friska! (Kom inte på träningen om du har några symptom!)

OBS! Uppdaterad information om de tre sista tillfällena nedan!

Upplägget blir att vi har "köstart", se tider nedan, man startar enskilt eller i små grupper/familjevis, så att vi kan sprida ut startandet, och även nya är välkomna att komma och prova på. För alla gäller dock att hålla ett sunt avstånd och att vara friska, för att det ska fungera, skogen är stor och vi kommer att vara utspridda med gott avstånd under själva träningarna. Inga större gemensamma samlingar och inga ledare som följer med i skogen (om man inte har egen att ha med). Tips och instruktioner kan dock alltid fås innan start, liksom hjälp att analysera efteråt. Tävlingar arrangeras i normal omfattning under hösten, med tävling nästan varje lördag och söndag - håll utkik på hemsidor, Eventor och sociala medier - om du vill ut på lite äventyr på okända områden. (Även på tävlingar finns banor för alla från ca 7 år - 100 år.)

Program hösten 2021:

• 24/8 Bockatorpet, start 17:30-18:30
  • 31/8 Bockatorpet, start 17:30-18:30
  • 7/9 Baslinjen (infart från Bockebodavägen, vid infarten till Bockatorpet), start 17:30-18:15
  • 14/9 Bockatorpet, start 17:30-18:15
  • 21/9 Önnestad - Sprint, start 17:30-18:15
  • 28/9 Öllsjö - Sprint, start 17:30-18:15
  • 5/10 Bockatorpet (Pannlampa behövs), start 17:30-18:15 (Dag/Natt)*
  • 12/10 Bockatorpet (Pannlampa behövs), start 18:15-18:45 (Natt)
  • 19/10 Bäckaskog Slott (Pannlampa behövs), start 18:15-18:45 (Natt)
  • 26/10 Ev orienteringsträning, om många vill så löser vi en träning extra

* På grund av förväntat riktigt dåligt väder 5/10, så sitter denna övning ute från tisdag kväll 5/10 - måndag em 11/10 och blir en "veckans bana". ("Skolkontroller" + en extra med liten kodsiffra på en orange bana.) Det finns en Grön 1,7 km, en Vit 2,0 km, en Gul 2,6 km och två Orangea banor 2,6 + 2,7 km. Kartor finns i "turistbyrån"/skrivbordslådan, på baksidan mellan huvudbyggnaderna på Bockatorpet.

Fler träningar kan tillkomma, vi har gemensamma "OCK-träningar" med Pan-Kristianstad och FK Åsen på torsdagar, både för motionärer och mer tekniska träningar för mer avancerade orienterare. Det kan också dyka upp någon MTBO - övning.

ALLA kan vara med, men här kommer lite tips för de yngre:

Ca 0-6/7 år: Det är bättre att föräldrarna lär sig orientera, på tävlingar finns i regel enklare övningar för denna ålder.

Ca 6/7-8/10 år: Här är det bra att börja tillsammans med sina föräldrar, tills man är så säker att man kan göra det med någon kompis eller själv.

Ca 9/10-11/12 år: Här är det bra att börja tillsammans med någon kompis, tills man blir säker och kan orientera själv.

Från ca 13 år: Här klarar man i regel att börja orientera själv även som nybörjare.

Även vuxna är självklart välkomna att börja orientera!

Klubbens senaste Världsmästare, Kjell-Arne Pettersson, blev Veteranvärldsmästare i Ungern i början av augusti 2021 i klassen för män över 90 år. Han började orientera när han blev pensionär, vid 65 års ålder alltså.

Vi tränar i regel vid Bockatorpet eller i skogarna däromkring, men 2-3 gånger per säsong är vi på andra platser, i "byar" som Önnestad, Öllsjö eller Vä och på hösten är vi i regel och nattorienterar vid Bäckaskog Slott någon av de sista gångerna.

Orientering är en bra familjesport, där alla kan vara aktiva på sin egen nivå, de yngre behöver någon som skjutsar dem till träningarna och då kan man ta en egen orienteringsbana eller springa en runda. (Bockeboda Trail Runners har träning samtidigt med orienteringen på tisdagarna.)

Välkomna i klubben!