Skidor

Skidåkningen i Härlövs IF har en lång och framgångsrik historia, åtminstone för att vara en skånsk skidklubb. Att göra skidspår i Bockeboda, vid Bockatorpet, när det kommer snö är också en viktig del av verksamheten. Och klubbens skidåkare har lagt många timmar genom åren på att hålla motionsspåren vid Bockatorpet i bra skick, för att kunna dra skidspår. (Numera hjälper Kristianstads kommun och Skånska Landskap till med de flesta spåren.)

Varje år har vi ca 20-40 deltagare i Vasaloppsveckan och anordnar i samarbete med andra klubbar en bussresa till Vasaloppet.

För ungdomar och i viss mån vuxna har vi ett antal tävlingsutrustningar för längdåkning som man kan hyra av klubben. (Eftersom barn och ungdomar ofta hinner växa ifrån sin utrustning mellan skidsäsongerna då det finns snö.)

Vi försöker också varje vinter hjälpa till att anordna ett skidläger vid Nyår, i samarbete med andra klubbar och Skånes skidförbund, för att fler ska kunna lära sig åka skidor ordentligt.

2013 tilldelades klubben Stora Skidspårspriset av skidspår.se och Svenska Skidförbundet, dessutom tilldelades klubben ett specialpris för Årets Arrangörsklubb av Skånes Skidförbund efter att ha anordnat 3 st DM-tävlingar på Skepparslövs Golfbana.

Våra skidspår drar vi vid Bockatorpet och vid Skepparslövs Golfbana, kommer det väldigt mycket snö skulle vi också kunna binda samman dessa spår till ett riktigt långt spår. Men i regel kommer det bara lite snö, så då drar vi spår på elljusspåret och/eller drivingrangen på golfbanan, där vi i regel klarar att göra ett enkelspår på ca 5 cm snö. (Med hjälp av insamlare och/eller sopning/skottning.)

Vill du hjälpa oss att göra skidspår, så är både muskelkraft och pengar välkomna. Pengar betalas med fördel in till Skidfonden (se menyn till vänster).