Orientering

Vi är en klubb, där alla är välkomna, ung som gammal, oavsett ambitionsnivå.

Orientering har en lång tradition i klubben och vi har medlemmar som tagit VM-medaljer på juniornivå och veterannivå, samt flera SM-medaljer. Huvuddelen av medlemmarna är dock motionärer och familjemedlemmar som orienterar för att orientering är en av de bästa motionsformerna som finns, då även huvudet får sin motion. Och så brukar man få en god social samvaro mellan olika åldrar i orienteringssammanhang.

Härlövs IF har under sin långa historia varit en av Skånes bästa ungdomsklubbar och ambitionen är att vi ska vara det mer kontinuerligt, men har varit i en liten svacka (2022) efter senaste framgångsvågen, för bara några få år sedan. Men med lite nytillskott av nya familjer, så hoppas vi snart vara på väg mot toppen igen. Ambitionen är också att ha gott om välutbildade ledare, så den som vill utveckla sig som ledare kan räkna med frikostiga bidrag till utbildning.

Den som tävlar i orientering gör det kanske för att det är roligt att tävla, men oftast för motionen och den sociala samvaron eller oftast för att man får alla sakerna i "ett paket". Som medlem uppskattas det givetvis att man ställer upp för klubben på av klubben anordnade arrangemang och tävlingar som är viktiga för klubben, liksom det är trevligt om man är med på andra klubbaktiviteter som anordnas.

För orienterare betalar klubben alla anmälningsavgifter för de som är 22 år och yngre, äldre betalar en del av sin anmälningsavgift själva, utom på vissa speciella tävlingar där klubben betalar hela avgiften. (Undantag finns för ej start och efteranmälningar.)