Orientering för ALLA - våren 2021

2021-04-07 i Orientering / Nyheter

Två Orientering för ALLA kvar! Ny samligsplats 25/5. Till 1 juni finns det orienteringsövningar för alla åldrar, från nybörjare till erfarna orienterare. Med lite extra hänsyn till Corona givetvis. Välkommen!

OBS! Eftersom det just är ”Coronatider”, så kan planerna ändras, så besök www.harlovsif.se eller vår Facebooksida för mer information om läget och vad klubben kan erbjuda i övrigt. Även på Instagram kan det komma reklam om våra olika träningar och övningar. Några gånger tränar vi också på andra platser och på flesta träningarna kommer man att ha möjlighet att träna på egen hand andra dagar i veckan (Veckans Bana). Se annan nyhet! Håll er friska!

Upplägget blir att vi har "köstart" 17:30-18:15, man startar enskilt eller i små grupper/familjevis, så att vi kan sprida ut startandet, och även nya får komma och prova på. För alla gäller dock att hålla avstånd och att vara friska, för att det ska fungera. Inga gemensamma samlingar och inga ledare som kan följa med i skogen (om man inte har egen att ha med). Tips och instruktioner kan dock alltid fås innan start, liksom lite analyser efteråt. Restriktionerna ser ut att ändras lite precis när vi avslutar "vårterminen". Det kan dyka upp mindre tävlingar under sommaren - så håll utkik på hemsidor, Eventor och sociala medier - om du vill ut på lite äventyr på okända områden.

Preliminär planering av våren 2021:

• 11/5 Baslinjen (infart från Bockebodavägen, precis öster om infarten till Bockatorpet)
  • 18/5 (+ 20/5) Sprint Vä - samling vid Väskolan, parkeringen vid Väbadet.
  • 25/5 (+ 27/5) Sprint Önnestad - samling på parkeringen bakom Grundskolan
  • 1/6 Bockatorpet - MTBO + att man får springa med "MTBO-regler" om man inte har cykel, i huvudsak stiglöpning alltså. (Det blir ev någon labyrint också...) Kanske vågar vi grilla någon korv efteråt?

Sprintträningarna i Vä och Önnestad är också OCK-träningar och kommer att ha Sportident båda kvällarna. Det kommer att finnas två alternativa banor för respektive nivå, antingen kör man ett sprintpass någon av kvällarna, dubbelt sprintpass någon av kvällarna eller ett pass båda kvällarna. "Tävlingslika" banor, men kanske något längre än på tävling för de flesta.

MTBO-träningen sista gången, går att genomföra både med och utan MTB-cykel. Men ta löpskorna om du ska springa och det blir inte alltid enkelt att bara använda stigar - kan medföra en hel del tankeverksamhet också... Funderar också på om det kommer att gå snabbare med eller utan cykel... Sprintbetonad träning.

ALLA kan vara med, men här kommer lite tips för de yngre:

Ca 0-6/7 år: Det är bättre att föräldrarna lär sig orientera, på tävlingar finns i regel enklare övningar för denna ålder.

Ca 6/7-8/10 år: Här är det bra att börja tillsammans med sina föräldrar, tills man är så säker att man kan göra det med någon kompis eller själv.

Ca 9/10-11/12 år: Här är det bra att börja tillsammans med någon kompis, tills man blir säker och kan orientera själv.

Från ca 13 år: Här klarar man i regel att börja orientera själv.

Vi tränar i regel vid Bockatorpet eller i skogarna däromkring, men 2-3 gånger per säsong är vi på andra platser, i "byar" som Önnestad, Öllsjö eller Vä.

Orientering är en bra familjesport, där alla kan vara aktiva på sin egen nivå, de yngre behöver någon som skjutsar dem till träningarna och då kan man ta en egen orienteringsbana eller springa en runda. (Bockeboda Trail Runners har träning samtidigt med orienteringen på tisdagarna.)

Välkomna i klubben!