Orientering för ALLA våren 2020

2020-04-12 i Orientering / Nyheter

Vi ordnar även våren 2020 träningar i orientering för ALLA som vill orientera. Vid stort intresse får vi dela upp oss i mindre grupper på något sätt, och när vi tränar springer vi ju oftast själva i skogen eller i liten grupp. Välkomna!

OBS! Eftersom det just nu är ”Coronatider”, så kan planerna ändras snabbt, så besök www.harlovsif.se eller vår Facebooksida för mer information om läget och vad klubben kan erbjuda i övrigt. Några gånger tränar vi också på andra platser och på flera träningar kommer man att ha möjlighet att träna på egen hand andra dagar i veckan (Veckans Bana). Håll er friska!

Affisch för Orientering för ALLA (pdf-fil).

Vi avslutar vårens träning med två sprintträningar:

• 2 juni: Önnestadsgymnasiet
  • 9 juni: Bockatorpet

Vi försöker ha start 17:45-18:30, så att vi kan sprida ut startandet, men det finns fortfarande chans för fler nya att prova på, för vi är inte 50 st på träninagarna, än...

Träningarna startar igen så fort skolorna startar i höst, men det kan också dyka upp fler träningar under sommaren, då fler säkert kommer att vara mer hemma än vanligt i år. Så håll utkik på hemsidan om det dyker upp något intressant. (Juli och första delen av augusti är mest aktuell för aktiviteter.)

ALLA kan vara med, men här kommer lite tips för de yngre:

Ca 0-6/7 år: Det är bättre att föräldrarna lär sig orientera, på tävlingar finns i regel enklare övningar för denna ålder.

Ca 6/7-8/10 år: Här är det bra att börja tillsammans med sina föräldrar, tills man är så säker att man kan göra det med någon kompis eller själv.

Ca 9/10-11/12 år: Här är det bra att börja tillsammans med någon kompis, tills man blir säker och kan orientera själv.

Från ca 13 år: Här klarar man i regel att börja orientera själv.

Vi tränar i regel vid Bockatorpet eller i skogarna däromkring, men 2-3 gånger per säsong är vi på andra platser, i "byar" som Önnestad, Öllsjö eller Vä.

Orientering är en bra familjesport, där alla kan vara aktiva på sin egen nivå, de yngre behöver någon som skjutsar dem till träningarna och då kan man ta en egen orienteringsbana eller springa en runda. (Bockeboda Trail Runners har träning samtidigt med orienteringen på tisdagarna.)