Stafettövning/Intervall-OL (31 maj)

2011-05-30 i Orientering / Träningstips

Tisdagen 31 maj blir det en stafettövning, med lite intervallbetonat upplägg. Liksom tidigare i vår blir det flera små slingor att springa, men denna gång finns det tre olika varianter på varje slinga, med lite olika kontroller - så kallad gaffling.

Material: Kartor med banorna iritade (i plastfickor), 1 låda för varje bana - kartorna ska packas så att alla tre gafflarna ligger i en större plastficka, Sportident används, kompass är bra att ha och Sportidentpinnar.

Syfte: Träna inför kommande stafetter, hur det kan vara att springa gafflade banor. De som kan springa sin nivå själva får gärna "utmana" några kompisar som är lika bra som en själv. (Vi vuxna kan försöka hjälpa till att dela upp jämnt.) Några vuxna kan kanske också vara med och utmana de äldre ungdomarna "eller visa hur det ska gå till".

Så går det till:

1. Man delar upp sig med tre jämna löpare i varje grupp. (Blir det inte jämnt delbart med tre så löser det sig också.)

2. På varje slinga finns tre olika varianter - gafflingar - t ex A - 1, A - 2 och A - 3. Första slingan lottar man vilken löpare som får vilken gaffel. Sedan bestäms ordningen efter vilken ordning som man kommer i mål på följande slingor - den som är snabbast får t ex B - 1, tvåan får B - 2 och trean B - 3 och sedan fortsätter man tills man inte orkar fler slingor eller tills någon ledare säger att: "Nu får det räcka". Vila så att den som kommer sist tillbaka får vila minst en minut emellan slingorna. (OM någon missar någon kontroll mycket är det ikväll OK att fortsätta trots att man inte hittar den - eftersom de andra inte ska behöva stå och vänta så länge.)

2. Vi använder Sportident - nr 100 är start, varvning och mål - annars är det bara att stämpla vid varje kontroll. Vi har ett antal Sportidentpinnar till utlåning för nya, men de som har egna ska helst ta med dessa.

Att tänka på:

- Övningen fungerar bäst om gruppen är jämn, startar samtidigt och springer olika gafflar.

- De som känner att banorna på rätt nivå inte räcker till får gärna prova de svårare eller lättare banorna (det är ju Sprint-DM snart).

Övrigt ikväll:

Karta i skala 1:7 500 runt om Bockatorpet.

Lycka till!