Hemlängtan

2011-04-26 i Orientering / Träningstips

En enkel och bra form av grupporientering. Speciellt vanlig vintertid på distanspass, men kan naturligtvis även användas under hela året. Kan också utföras i en del olika varianter.

26 april 2011

Material: Kartor med banorna inritade (i plastfickor). OBS! Inga kontroller och inga stämplar!

Syfte:

1. Vanligvis att man ska springa en lite längre runda än vanligt och blir avsläppt en "lagom" lång bit från målet och "måste" ta sig hem. (Därav namnet.)

2. Lite roligt att springa i grupp - olika löpare/smågrupper kan ta olika vägval och se vilket som är snabbast - det är viktigt att vänta på varandra och samla hela gruppen vid varje kontroll!

3. Kontrollpunkterna kan vara lite svårare än normalt, speciellt för de yngre.

Så går det till:

1. En lång bana utan kontroller, där det gäller för gruppen att hitta och komma överens om att man har hittat kontrollen. (Om man inte har någon ledare som springer före och ska bli hittad eller hänger ut någon kontrollmarkering i förväg...)

2. Man springer till en kontroll i taget och samlar in gruppen vid varje kontroll.

Varianter:

- Övningen kan också bedrivas lite som "tävling" mellan varje kontroll (finns som en egen övning som heter "först-på" - får se om den kommer att presenteras här så småningom).

- Är man väldigt många så kan man dela upp i mindre grupper - det kan vara vettigt att dela upp "jämnstarka" löpare i samma grupp.

Att tänka på:

- Det är viktigt att samla gruppen vid varje kontroll - missar någon/några mycket får de andra göra lite styrkeövningar i väntan på den/de som missat.

Övrigt ikväll:

Nybörjare och yngre:

Micro-OL

Gul och äldre:

Karta i skala 1:7 500 Baslinjen-Bockatorpet.

Uppvärmning med några Micro-OL-slingor, sedan Hemlängtan. Finns en bana på 2,7 km, som kan avkortas till ca 1,8 km. Svårighetsgraden är snarare orange än gul, men eftersom man springer tillsammans så klarar de "gula" även av dessa banorna.