Hänga ut/Plocka in

2011-03-26 i Orientering / Träningstips

En klassisk teknikträning i orientering som kan göras på lite olika sätt... Träningen behöver inte förberedas så mycket och kan samtidigt ge mycket noggrann kartläsning för de avancerade och en rolig, enkel och nyttig övning för nybörjarna.

Material: "Blanka" kartor och pennor att rita med, plastfickor, någon form av speciella kontrollmarkeringar för varje par/grupp.

Syfte: Tränar kartläsningsförmågan och stärker självförtroendet (om det blir rätt iaf).

Så går det till:

1. Man delar upp i jämna par (kartläsningsmässigt), det går också att vara tre i en grupp, men helst inte fler.

2. Varje par/grupp får en karta per person (ev är starten markerad)

3. Varje löpare ska bestämma var han/hon ska sätta ut 1, 2, 3 eller hur många kontroller man kommer överens om att man ska använda. (Kan vara bra att bestämma att man sätter ut kontroller på olika områden...) Och ritar in kontrollerna på sin karta.

4. Nu gäller det att "hänga ut" sina egna kontroller på rätt ställe. För den som inte brukar sätta ut kontroller, så är det detta som är den svåra biten - det gäller ju att sätta ut kontrollerna på rätt ställe så att kompisen/kompisarna hittar den.

5. När paret/gruppen satt ut sina kontroller, så byter man, så att kompisen/kompisarna nu ska "plocka in" kontrollerna. (Är man fler än två kan man ju springa en mellanrunda utan att plocka in, så att alla i gruppen får springa alla banorna.)

6. Sedan kan man börja om igen och hålla på så länge man orkar träna. (Eller tills någon av ledarna säger till att det är dags att sluta...)

Varianter:

- Tränaren kan ha bestämt kontrollpunkterna i förväg.

- Ska ett svårare moment tränas kan ledarna även hänga ut kontroller i förväg för att markera rätt punkter.

- En större grupp kan lägga varsin slinga, sätta ut varsin slinga, springa de övrigas slingor och till sist plocka in sista slingan. (Bra om man inte har tid att sätta ut kontroller i förväg på t ex läger.)

Att tänka på:

- Det är viktigt att deltagarna väljer kontrollpunkter som de tror att de klarar av - väljer man för svåra punkter så kan för mycket tid av träningstiden gå åt till att leta efter sina kontrollpunkter. Väljer man för lätta kontrollpunkter blir det kanske å andra sidan för mycket löpträning och för lite kartläsning. (Det är också därför det är viktigt att dela upp sig i jämna par/grupper.)

- Skulle man få problem att hitta sina kontrollpunkter, så är det bra att inte leta för länge, utan ta sig tillbaka och försöka igen och säga till kompisen att man inte hängt ut den kontrollen. (Sedan kan man säkert efteråt be någon ledare om hjälp att hitta den där kontrollpunkten som man inte hittade.)

29 mars 2011:

Nybörjare och yngre:

Karta i skala 1:2 000 nära Bockatorpet.

Övningen påminner lite om skattjakt för de yngre.

Gul och äldre:

Karta i skala 1:5 000 nära Bockatorpet.

Ev kan lite löpslingor läggas in mellan orienteringsmomenten. Med Sportident.