Nu börjar tisdagsträningen igen!

2010-08-13 i Orientering / Nyheter

Hösten kommer att bjuda på många orienteringsövningar och tävlingar av olika slag för alla - nya nybörjare, mer erfarna ungdomar och de äldre som ger sig ut i skogen. Välkomna till en spännande säsong!

Det ser nämligen ut som att Härlövs ungdomar kan avancera till Elitdivisionen i Ungdomsserien och få sin bästa placering på många år i finalen i Älgotscup! Men det är klart, det blir ju ännu bättre ju fler vi blir ;)

Vi försöker ta emot alla som vill börja orientera, både unga och äldre, så parallellt med vår traditionella nybörjar och ungdomsträning försöker vi även slussa in såväl vuxna, som äldre ungdomar. Det brukar alltid finnas någon som kan hjälpa till att förklara hur allt fungerar.

Ett något preliminärt träningsprogram:

17 augusti 18.00 Bockatorpet

24 augusti 18.00 Bockatorpet

31 augusti 18.00 Baslinjen, ca 1 km från Bockatorpet (prel)

7 september 18.00 Bockatorpet

14 september 17.30- Åkeboda - 4:e deltävlingen i ungdomscupen Älgots Cup

21 september 18.00 Bockatorpet

28 september 18.00 Bockatorpet

5 oktober 18.00 Bockatorpet - Nattorientering

12 oktober 18.00 Bäckaskog Slott - Nattorientering - Prisutdelning - Slottsfika - mm

Torsdagar kommer även träningar tillsammans med Pan och Åsen - där vi har chans att komma ut i lite mer okänd terräng när vi tränar på deras kartor.

Viktiga tävlingar:

29 augusti 4-klubbs - lagtävling (från orange nivå) Hässleholms OK

4 september 11.00 - Stackedala - 3:e deltävlingen i ungdomscupen Älgots Cup

- Inbjudan (länk)

10 september DM-Natt - Örkelljunga FK

12 september DM-Lång - Malmö OK - Ungdomsserien deltävling 3

18 september DM-Medel - OK Torfinn - Ungdomsserien deltävling 4

19 september DM-Stafett - OK Torfinn - Ungdomsserien deltävling 5

9 oktober Älgots Cup - Final - FK Göingarna (deltävling 5 i kretsen)

10 oktober Ungdomens 7-manna - FK Göingarna

9-10 oktober Ungdomsnatta - FK Göingarna

Sedan finns det en hel del fler roliga tävlingar...

Viktiga arrangemang:
2-3 oktober arrangerar Härlöv tävlingar vid Bockeboda - då är det viktigt att så många som möjligt hjälper till att göra dessa tävlingar till riktigt bra arrangemang.

14 september är det också viktigt att vi blir tillräckligt många funktionärer - tänk på att många av ungdomsledarna och föräldrarna behövs för att hjälpa ungdomarna under tävlingen.

När är det "lagom" att börja orientera?

Man kan börja orientera redan när man är 6-8 år, men då bör man ha någon vuxen med sig, som kan följa med i skogen (skugga). 9-12 åringar kan klara att orientera själv, men kanske kan det vara bra med någon kompis med sig de första gångerna. Är man 13 år och äldre klarar man sig i regel själv redan från början och kan snabbt prova de lite svårare banorna.

Vad behöver man för utrustning?

För de rena nybörjarna, så går det bra med vanliga träningskläder och skor. Tänk på att alltid ha långa byxor på orienteringsträning. För de som ger sig ut mer i terrängen är det bra att ha lite träningskläder som man inte är så rädd om och orienteringsskor eller löpskor som man inte är så rädd om.

Lite mer om tisdagskvällarna

Träningarna startar oftast med någon form av uppärmning-lek. Efter träningen finns det möjlighet att duscha och fika i Bockatorpet, när vi har träningen där.