Bilar och cyklar på elljusspåret – nej tack!

2017-12-09 i Skidor / Nyheter

På grund av problem med bilåkning på elljusspåret samt bytet av belysning har det precis fått skrapas för att få bort hjulspår. Nu är ytan åter jämn men också extra känslig.

Dessutom är gräset vi sått borta, vilket är dåligt för skidåkningen och allmänt tråkigt. Det är därför extremt viktigt att alla respekterar det självklara att INTE KÖRA BIL PÅ ELLJUSSPÅRET. Undantaget är vid arbete på spåret då material måste fraktas, vilket då görs när marken är stabil. Även hjulspår av cyklar försämrar möjligheterna att göra skidspår så cykla inte på elljusspåret annat än när det är torrt. Cyklister välkomnas istället till övriga spår, främst rosa (MTB/Trail) som undertecknad och Niklas Nilsson projekterat särskilt med tanke på att cyklister, skidåkare och fotgängare ska kunna nyttja området samtidigt.

För drygt ett år sen investerade Härlövs skidgrupp nära 200 000 kr samt mycket slit på att göra elljusspåret till Skånes bästa skidspår. Slutligen såddes gräs för att det skulle bli ett perfekt underlag för skidåkning samt ”grönt och fint”. Tack vare det kunde vi bland annat arrangera DM (enda skidtävlingen söder om Dalälven på natursnö 2016/2018!) och förlänga säsongen ett par veckor.

Ojämnheter såsom hjulspår stör skidåkningen speciellt skate, samt försvårar spårdragningen väsentligt både för klassiskt och skate.

Vänligen respektera detta samt förklara för de som uppenbarligen inte förstått!