Hjälp oss att köpa ny snöskoter!

2013-03-04 i Skidor / Nyheter

(Uppdaterad 4 mars 2013) Efter mycket problem med våra snöskotrar i inledningen av säsongen, så har vi insett att vi verkligen måste köpa en nyare skoter, för att klara av att hålla våra skidspår i ordning för alla som vill åka skidor. Du som gillar skidå

Skidfonden

Sedan vintern 2009/2010 finns det möjlighet för skidåkare som vill betala in extra pengar som extra stöd och hjälp till klubben för att hålla alla skidspår i ordning - inkomna medel sätts undan för att försäkra skidåkarna om bra skidspår även i fortsättningen.

Så här gör du:

Betala in det belopp du vill skänka till
Bankgiro 155-4807, Härlövs IF SOL
Märk inbetalningen med: Skidfonden

Just nu* är det alltså en ny snöskoter som är målet:

Det finns lite olika nivåer - en riktigt bra (begagnad) kostar ca 50 000 kr, men ev kan man hitta hyfsat bra maskiner för 35 000 - 40 000 kr också om man har tur.

Kommunen kan ställa upp med ca 15 000 kr direkt, men vi ska söka mer.

I Skidfonden har vi ca 10 000 kr just nu.

Skulle vi målet är att få in ca 20 000 - 40 000 kr till i Skidfonden inom kort, så att vi definitivt kan köpa en riktigt bra snöskoter och lite ny spårutrustning. En tanke är att ev komplettera med en fyrhjuling/liten traktor för spårskötsel under barmarkssäsongen och ev spårning av vägarna under vintern.

(Det finns snöskotrar/små pistmaskiner för 300 000 kr också, om någon bidragsgivare har riktigt gott om pengar, som de vill ska göra nytta...)

Skulle det råka komma in mer pengar än vad vi behöver för en snöskoter så sätts de undan för saker som:

Ny spårsläde, ny spårutrustning, drivmedel till skotern (om det inte täcks av de frivilliga spåravgifterna), skidutrustning för skiduthyrning till ungdomar och annat som kan behövas för att göra skidspår och ge fler möjlighet att åka skidor. (Snökanon är kanske att drömma för mycket...)

* Målet var att skaffa utrustning redan efter Nyår, men vi har avvvaktat lite eftersom vi har lite problem utrymmen för skotrar och utrustning - så ev behöver vi bygga ett större garage/förråd först...

Alla bidrag är givetvis välkomna, stora som små!

Vårt mål är givetvis att Skånes finaste spårsystem för skidåkning ska ha Skånes finaste skidspår, så snabbt som möjligt!