Skiduthyrning för ungdomar!

2012-01-30 i Skidor / Nyheter

Härlövs IF kan nu erbjuda skiduthyrning av "tävlingsskidor" för ungdomar. Vi har via Team Sportias satsning på utrustning för föreningar - Sportkronan - fått 20 par skidor och 20 par pjäxor att låna ut för att erbjuda ungdomar möjlighet att prova på rikti

(I mån av tillgång på utrustning som passar, så får även vuxna prova.)

Öppettider är normala öppettider för Bockatorpet: tisdagar och torsdagar 17-20, söndagar 9-13 (dusch/bastu till12). Vi kommer också att försöka ha extra öppet på helgerna (beror på om vi kan få ihop till någon personal att sköta uthyrningen). Vi försöker att upplysa om öppettider i Notiserna här på hemsidan.

Prislista

Tid Icke medlem Medlem

10 kr 5 kr
1 h 20 kr 10 kr
2 h 30 kr 15 kr
3 h 40 kr 20 kr
Heldag 50 kr 25 kr
Tävling --- 10 kr/gång
Träning --- 10 kr/gång
En vecka --- 100 kr
Hel säsong --- 200 kr

(Inkomna medel går till att komplettera utrustningen, valla, mm för att ge barn och ungdomar möjlighet att prova på riktig skidåkning i många år framöver.)

Skidor

Skidor finns i längder från 131 cm - 185 cm. Spannet varierar från ca 25 kg - 60 kg. Spannet är viktigt för att få rätt fäste. Längden på skidorna ska normalt vara längre än kroppslängden ca 10-25 cm, spannet beror på din vikt (och för tävlingsåkare på åkskicklighet). Har vi inte skidor i rätt längd och spann att låna ut, så är spannet viktigast (annars har man tröga skidor eller skidor man inte kan få fäste på).

Skorna

Finns i storlekar från 1,5 - 8 (ca 33 - 42). Viktigt att de passar bra, sämst är det ju givetvis att ha för små skor.

Stavarna

Det är beställt riktiga tävlingsstavar, tills de kommer har vi bara några få gamla stavar som är redo för muséet att låna ut, så har du egna stavar får du gärna ta med dem. Vi hoppas ha de nya stavarna till helgen 4-5 februari.

De stavar vi beställt kommer att vara i längd från 90 cm - 135 cm. Normalt är staven lagom lång om den når upp till armhålan om du står på fast underlag.

Valla

Fästvalla läggs på efter dagens före. Medlemmar som lånar skidor för längre tid hoppas vi sköter vallningen själva.

Välkomna!

Härlövs IFs Skidteam