Skidläger över nyår 2009-2010

2009-11-06 i Skidor / Nyheter

Niklas Nilsson (Härlöv) ordnar tillsammans med Mattias Johansson i FK Boken ett skidläger - längdskidutbildning i Östersund över nyår, 27/12 - 4/1. Alla Skånes skidklubbar inbjudes, samt ev andra intresserade. Anmälan snarast! (Senast 19 november.)

Ladda ner inbjudan i wordformat här!

INBJUDAN TILL LÄNGDSKIDLÄGER - LÄNGDSKIDUTBILDNING
I Östersund på Camp Södergren över nyår 2009/2010.
Söndagen den 27 december 2009 till måndag den 4 januari 2010.

Avresa:
Nattåg från Hässleholm söndag 27/12 17.57. Ankomst Östersund måndag 28/12 06.54. Anmäl intresse för anslutningsresa, men denna kan tillkomma på priset.

Hemresa:
Nattåg från Östersund söndag 3/1 20.03. Ankomst till Hässleholm 08.14. Anmäl intresse för anslutningsresa, men denna kan tillkomma på priset.

Priser Resa:
1900 kr för vuxna
1620 kr för ungdom 16 år – 25 år
450 kr för barn (-15 år)
i 6-bädds liggvagn, för 3-bädds liggvagn tillkommer 500 kr, 450 kr resp 350 kr.

Boende:

I 4-bäddslägenheter på Camp Södergren, möjlighet till extra bädd finns för att få ner priset något. (Vi har preliminärbokat 20-25 platser.)

Se: www.campsodergren.se

Priser Boende:
5400 – 6300 kr per lägenhet. 1200 kr per deltagare betalas i ”grundavgift”.

Mat:
Vi utgår från att de flesta ordnar frukost och middag på kvällen själva i självhushåll, men att de flesta är intresserade av catering på lunchen.

Priser Mat:
Räkna med ca 700 kr per person vid självhushåll. (Ca 500 kr med catering-lunch varje dag.)
Catering – Lunch 80 kr, Middag 90 kr och Frukost 65 kr. Behövs ett visst antal för att bokas – anmäl intresse! OBS! 7 dagar med tre måltider. Matkostnaderna betalas på plats i Östersund.

Skidspår:
Östersund har närmare nio mil välpreparerade spår varav nästan tre mil har elljus som förlänger träningsdagen under den mörka årstiden. Området runt stadion har snögaranti från 1 november och inga spåravgifter efter 15/12.

Träning:
Möjlighet till teknikinstruktioner kommer att finnas både för klassiskt och skate, men kanske inte i lika stor utsträckning som tidigare år. Men ungdomar och de som deltar i längdskidutbildningen prioriteras.

Ledare:
Niklas Nilsson och Mattias Johansson, samt ev inhyrda teknikinstruktörer.

Rabatter:
Skånes Skidförbund kan eventuellt bidra med en liten summa till ungdomar och de som går längdskidutbildningen.
Idrottslyftspengar är sökta för de som går längdskidutbildning.
Ansökan om Skidledarutbildning är skickad till Sisu för bidrag till kurslitteratur, studiebesök och teknikinstruktör.

Anmälan snarast!

Till Niklas Nilsson.
niklas.nilsson@harlovsif.se

Helst så snart som det bara går – för bokning av tågresan och boendet. Absolut senast den 19/11, sedan höjs priset för resan och det finns endast plats i mån av tillgång på boendet.

Ange namn, födelseår, klubb, mobilnummer, telefonnummer, adress, e-postadress, om du vill delta i längdskidutbildningen och speciella önskemål om resa, boende och mat enligt inbjudan.

Betalning snarast!

Avgifter för resa och boende betalas in i samband med anmälan, på Bankgiro
344-8685, Härlövs IF SOL-sektionen.

Ange ”Skidläger Östersund” och för vem eller vilka betalningen avser.

Eftersom vi är ute i ”sista minuten”, så betalar alla in avgifter för resa och boende och eventuella rabatter betalas tillbaka i efterhand, ange därför också vart eventuella bidrag ska skickas.

Upplysningar:
 Niklas: 0706-67 07 24.

INFO
Mattias Johansson i FK Boken, som studerar i Östersund, har varit till stor hjälp med att kolla boende, teknikinstruktör och studiebesöksmöjligheter på plats. Utan hans hjälp hade denna möjlighet inte uppstått, så vi hoppas att många tar chansen att följa med på läger även om vi kommer ut med inbjudan lite i sista minuten. Östersund är faktiskt en av de ”hetaste” skidorterna i Sverige för tillfället. Dessutom är det gångavstånd till centrala Östersund, där det finns många aktiviteter för vilodagar eller kvällarna.

LÄNGDSKIDUTBILDNINGEN

För att få ner lägerkostnaderna anordnar vi en längdskidutbildning för alla intresserade – de som kan tänka sig att bli skidledare, ungdomstränare eller kanske sin egen tränare är välkomna att delta.

Vi ägnar några timmar om dagen till studier, teoretiska och praktiska, där vi försöker lära oss skidteknikerna, vallning och eventuellt en del om kost och vätska. Förhoppningsvis ska vi kunna göra ett besök på Vintersportcentrum, som forskar i skidteknik, skidträning och annat kul. Och så hoppas vi även kunna hyra in en riktigt duktig teknikinstruktör.

De som deltar i utbildningen kommer eventuellt att få ett utbildningsbidrag i återbetalning efter utbildningen, eftersom det inte är klart med hur mycket bidrag vi får, så lovas inget, men jag hoppas på 1000-2000 kr per deltagare.

VILKA ÄR INBJUDNA?
Alla Skånska skidklubbar är välkomna att skicka deltagare, och skulle några ”icke-skåningar” hitta inbjudan, så är de också välkomna att anmäla sig.

Välkommen med era anmälningar.
/Niklas