Skogsavverkningar på gång i Bockeboda!

2018-04-09 i Bockatorpet / Nyheter

Just nu är det en del skogsavverkningar på gång som kommer att påverka Bockebodaskogen en del. Både Stiftelsen som äger Bockebodaskogen och våra grannar längs orangea spåret har anmält avverkningar. Så det är bra att läsa igenom vad som är på gång!

Stiftelsen har anmält att skog kommer att avverkas dels i de västra delarna kring Baslinjen, vilket kan påverka Gula spåret, samt Stiftelsens Röda och Blå spår kring Baslinjen. (Det är en del skog i det området som bedömts ha så mycket röta att den inte kommer att klara fler stormar.) Denna avverkning påbörjas tisdag 10 april.

Stiftelsen kommer också att avverka de gamla granarna runt parkeringarna vid Bockatorpet, då flera har börjat dö och blivit angripna av granbarkborrar. Denna avverkning kan innebära att parkeringen vid Bockatorpet stängs av under dagtid då avverkning pågår. är den ena parkeringen avstängd, så ska den andra vara öppen. Spåren ska kunna användas, men man får ev ta omvägar förbi avverkningarna. Denna avverkning påbörjas när den första avverkningen är avklarad.

På Orangea spåret kommer en skogsägare att påbörja en större avverkning under april månad, från ca 1,5 km - 2,3 km, se anslag vid Bockatorpet. Det kan bli svårt att använda spåret ett tag framöver.

P g a utvidgning av Sanskas stenbrott kommer det troligen också inom kort att påbörjas förändringar av Orangea spåret kring stenbrottet, se anslag vid Bockatorpet.