Bäver i bäcken vid Bockatorpet

2011-03-31 i Bockatorpet / Nyheter

Det finns just nu minst en bäver i bäcken vid Bockatorpet. Den håller till nedströms öster om torpet, där några träd har gnagts av och fällts i bäcken. Minst ett par alar och någon ask ligger nu i vattnet.

Från den bro vi tidigare använt för skidspår in på ängarna kan man tydligt se bäverns verk 40-50 meter längre bort. Någon har också skymtat det rätt stora men skygga djuret. Vi bör därför inte gå längre än till den bron, men därifrån kan man med kikare tydligt se både träden, stubbarna och gnagspånen nu innan löven börjar spricka ut.

Hos länsstyrelsens naturvårdsenhet är man glad över att bävern efter 150 år har återvänt till trakten. Samtidigt är man medveten om att många fällda träd dämmer upp vattnet och vid riklig nederbörd kan orsaka översvämning av elljusslingans sista del och hota Bockatorpets förrådsbodar. Ev. kommer man att från Länsstyrelsen besöka området redan under morgondagen och kontrollera möjligheten att avleda överflödigt vatten och få ett jämnt flöde i bäcken. Det anses som en sensation om bävern åter skulle bli bofast i detta område.